عید قربان و عید ماتم زدگان
عبدالوکیل کوچی عبدالوکیل کوچی

ندارد عید  قربان   لذت  و شادی غریبان  را

که قربانی زدرویشان وعید از  اغنیا   باشد

همیشه    خون   مظلومان  بود  آماج   قربانی

جنایت اجر می بارد گر این آب و هوا باشد

دلاشکوه مکن هردم که دررنجش تومیسوزی

که مفت خواران معذور ازرواونا روا  باشد

گدا در خون نشسته  و غنی درسفرهء رنگین

به دارا  عید  وبر بیچار گان  قهر خدا باشد

عید قربان یکی از روز های فرخنده در تقویم اسلامی وگرامی ترین جشن های مسلمانان جهان میباشد در روز های عید مردم با پوشیدن  بهتر پوشاک خود پس از انجام عبادت به دید وباز دید وجشن وسرور می پردازند .عید قربان این مو هبت الهی مردم را به تزکیه نفس وصفای باطنی دعوت می کند .پدران ما از گذشته های دور روز های تبرک وتاریخی خود را با مراسم ملی ومذهبی جشن می گرفتند .چنانچه سنن قدیمه از نسلی به نسلی تا عصر ما ادامه داشته واز جمله اعیاد که هم جنبه سنتی داشته وهم جنبه مذهبی دارد ومسلمانان این روز را بنام روز آشتی ، گذشت ، مهر ومحبت  یاد می کنند مردم در آستانه عید وروز های عرفات بخاطر استقبال هرچه شایسته ازین روز خجسته آمادگی لازم می گیرند چنانچه با تزءین منازل ، ترتیب  لباس ، تهیه غذا های لذیز وآرایش بدن  مراسم قربانی وادای مناسک حج اساسات مراسم عید را بجا می آورند .طوریکه گفته آمدیم عید یکی از فرایض دینی به حساب می آید واین روز به مثابه روز گذشت ، آشتی وبخشش ، فروتنی ، صمیمیت ودوستی میباشد که مهر ومحبت پاکیزگی ودرون روبی از کدورت ها بیانگر فضیلت ، برکت وتقدسات عید بوده ودر روز عید کینه ها وآزردگی ها بیکسو گذاشته میشود وآتش کینه وانتقام با آب صلح وآشتی وعواطف انسانی فرو می نشیند عید از زمان آریانای کبیر تاعصر ما وبا ظهور اسلام  ازاین روز بمثابه روز مقدس وتاریخی یاد شده است ودر قلوب مردم جایگاه خاصی دارد .

عید درکشور ما در شرایطی برگزار میشود که دامنه جنگ تحمیلی ، مداخله وتجاوز ، ترور ونا امنی ، ظلم وبی عدالتی ، ستم وخون ریزی ، جهل ومریضی ، فقر وپریشانی ، آوارگی وبی سرنوشتی روز تا روز گسترده تر شده میرود .  روزی نیست که خون پاک بی گناهان در وطن ما جاری نباشد

و جنگ جان دها وصد ها را به قربانی نگیرد  .درعصر کیهان انسان زبح میشود  وسربریده میشود .جای تزکیه نفس را فساد اداری ، صلح وامنیت را جنگ ، صفا وصمیمیت را تعصب وبدبینی ، جای مهر ومحبت را خشونت وجای دید وبازدید را  آماج مسلسل ها وجای درآغوش کشیدن را تجاوز جنسی وجای رهنمایی را اختطاف زنان وکودکان وجای خوردن حلوا را تریاک ومواد مخدره  ، جای صحت را مرض وجای سکونت وآرامش را  آوارگی جای دست مزد را بیکارگی وگدایی وجای زندگی را مرگ تدریجی عمومی  فراگرفته است ودرین روز پرمیمنت دست وروی  دختران جوان وزنان عفیف وپاکنهاد  بجای حنا با خون شسته میشود . با چنین وضع هولناک  ازکدام مراسم  بجا شده از عید میباید نام برد .بالعکس مردم رنجدیده کشور از اجرای مراسم عید بکلی عاجز میباشند زیرا آنان روز های عید در ماتم عزیزان ازدست داده شان می نشینند.سوگ عزیزان قربان شده در جنگ تحمیلی  جای تمام خوشی های مردم را گرفته است که در نتیجه آن ماتم زده گان کشور قربانی اصلی وهمیشگی جنگ را تشکیل می دهند .در چنین شرایط چه میباید کرد ؟ جواب معلوم است باید را های حل وبرون رفت از حالت کنونی را جستجوکرد ودریافت .باید راه نجات مردم را از چنین حالت هولناک  با تلاش دسته جمعی وهمگانی راه یابی وراه اندازی نمود که رسیدن به آن مستلزم اتحاد وهمبستگی  داد خواهانه مردم میباشد . که در پیشاپیش آنها روشنفکران ترقی خواه وعدالت پسند کشور قرار داشته واین رسالت تاریخی را بدوش گرفته اند .

به با ور این جانب یگانه راه نجات مردم از حالت جانکاه کنونی همانا تشکل مردم وطنپرست صلحدوست وترقی خواه  به دور یک نهضت فراگیر ، دموکراتیک  ترقی خواه وعدالت پسند میباشد که با مبارزه مشترک ، گام های موثر را در جهت نجات جان ومال مردم ونوامیس ملی برداشته شود تا بر بنیاد آن نیرو های جنگ را مهار نموده صلح وامنیت تامین ورفاه همگانی حاصل گردد آنگاه شرایط برای ادای مراسم هرعید واستقبال شایسته از آن مساعد خواهد گردید تا بشکل همگانی از آن تجلیل بعمل آید تاعید برای مردم مسرت بخش وشادی آفرین باشد  .


November 20th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي